Hae tästä blogista

torstai 1. elokuuta 2019

Riisitunturin Kansallispuistossa 2019 yhden yön reissulla

                                       Riisitunturin kansallispuistossa heinäkuussa 2019


Kesäloma oli menossa jo viimeisellä viikolla ja syntymäpäiväkin oli käsillä. Vielä piti ehtiä käydä jossain, ja kohteeksi valikoitui Riisitunturin kansallispuisto.

1.Päivä 29.7.2019
Noukavaaran p-paikka- Uudenlammen laavu
Oli syntymäpäivä ja mikä olisi parempi syntymäpäivän viettotapa kuin rinkan kanto luonnossa.
Liikkeelle pääsin vasta puolen päivän aikaan, sillä eihän minulla ollut kiire. Edellisellä viikolla oli ollut 30 asteen helteitä, ja olin viivästyttänyt lähtöä helteiden takia. En halunnut olla liikkeellä rinkan kanssa kovalla helteellä. Ajatuksena oli mennä Riisitunturin kansallispuiston alueelle eri kautta mistä olin aiemmin mennyt, eli Noukavaaran kautta. Noukavaaran soratien alussa oli varoituskyltti ”Ajo omalla vastuulla”, mikä vähän arvelutti, mutta tie oli kuitenkin ainakin minun autollani ajettavassa kunnossa. Sateella olisi tilanne olla toisenlainen. Noukavaaran p-paikalta alkoi nousu Noukavaaralle, mutta onneksi se ei ollut kovin vaativa. Soiluvaaralta alkoi laskeutuminen Soilun laavulle, jossa pidin reilu tauon. Jostakin syystä taas alkumatkasta rinkka tuntui painavan. Soiluvaaralla ja Noukavaaralla alkoi maisemat miellyttämään silmiä ja maasto oli vaihtelevaa. Soilun laavun tauon jälkeen rinkkakaan ei enää painanut ja matkan teko alkoi sujua. Suoniityn taukopaikalla aika meni ajatusten ja kokemusten vaihtoon siellä olevan pariskunnan kanssa. Matka jatkui Nuolivaaran kuvetta pitkin ja reitti oli nousua ja laskua täynnä. Se ei haitannut sillä matkan teko oli enemmän miellyttävää vaihtelevuuden takia. Jotenkin olin matkan pituuden arvioinut väärin Soilun laavulta Uudenlammen laavulle. Yhtäkkiä kun tarkisti GPS:stä jäljellä olevan matkan niin totesin matkaa olevan vain 0.5 km. Eli olin melkein perillä. Olin ajatellut, että kokonaispäiväreissu tulisi olemaan noin 10 km, mutta matkan pituudeksi tuli 7.3 km. Olinkin lähtenyt ajatuksella, että pidän päivämatkan lyhyenä. Siinä onnistuin. Laavulla oli vanhempi naisvaeltaja ja nuorempi vaeltaja. Niiden jatkaessa matkaa otin teltan ja pystytin sen 200 metrin päähän laavusta. Melkein koko Suomessa oli metsäpalovaroitus, eli voinut tehdä tulia laavulla. Kun olin saanut teltan pystytettyä ja tavarat sisään niin alkoi sataa….niin tuttua. Iltaa vietin teltan sisällä ja laitoin aikaisin nukkumaan.
  






2.Päivä 30.7.2019
Uudenlammen laavu-Noukavaaran p-paikka
Koko yön satoi ja tuuli yltyi suorastaan myrskyiseksi.
Aamulla teltasta herätessäni tein päätöksen yhden yön reissusta. Olin illalla soitellut kotiin ja sieltä olin saanut sääennusteen, mikä lupasi huonoa ilmaa alueelle. Olin jo aamulla seitsemän aikaan aamutoimissani keittämässä aamupuuroa ja samalla kun vesi kiehui, niin pakkailin jo tavaroita rinkkaan.
Siitä sitten liikkeelle kohti Riisitunturia. Minulla oli muistissa, että heti alkuun joudun kiipeämään Riisitunturille, eli ylämäkeä riitti vähäksi aikaa. Olin jättänyt merinovillaisen alushousun päällyshousun alle ja sitä kiroilin, kun ylämäkeä kiipesin. Kun Riisitunturille kiivetessä alkoi puut jäämään taakseni ja tuuli pääsi kunnolla repimään miestä, niin kiitin viisauttani. Alushousut olivat todella tarpeen. Pohjoispuolen tuuli oli kylmä ja repivä. Kun pääsin Riisitunturin päälle, niin kuvailin hetken ja jatkoin matkaani. Ongelmana minulla oli juomaveden vähyys, mihin sain helpotusta Riisitunturin ja Pikku Riisitunturin välissä olevalta lammelta. Maisemat olivat nyt hienoja ja niitä pysähdyin vähän väliä ihastelemaan.
Seuraava etappi olikin Riisitunturin autiotupa, mihin en ollut vielä päässyt yöpymään. Nyt kun olin saanut juomavesitäydennystä, niin keitteli siellä kahvit. Autiotuvalla oli rakennusprojekti käynnissä-ainakin materiaalia oli kovasti sinne viety. Mitähän sinne suunnittelevat?









Siitä matka jatkui kohti Soilun laavua, eli olin kiertänyt Riisin Rietas-reittiä. Loppumatka meni joutuisasti Noukavaaralle. Toisen päivän matkan pituudeksi tuli 7.8 km.
Parin päivän reissu oli mukava. Negatiivisena asiana koin reitillä olevan ihmispaljouden, vaikka kairaan kyllä kulkijaa mahtuu.
Syntymäpäivän vietin siten mikä on mielestäni paras tapa- eli rinkka selässä luonnossa !!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti